....... denk ik dan, hoewel ik weet dat terugkijken niet lukt wegens geen tijd.. zoals nu weer in een blog.
Om het jou door te spelen in je opleiding?Of omdat ik er nu nog geen plek voor weet ? Wegens te diep geraakt?
Leve het interculturele internet met virtuele sporen en verbanden. En laten we nu eens "tags" geven aan dit levenslange leren....vol verwondering voor nu en later.
Jo.

dinsdag 23 april 2013

kleuters in het museum.... de museumjas

zoek je naar inspirerende manieren om kleuters een museum te laten verkennen....?
op deze link vind je zeker je weg: museumeducatie.nl

een voorbeeld:

de jas van juf heeft heel veel zakken
juf heeft heel veel kinderen in de klas
als alle kinderen kabouters waren
paste de klas in juf haar jas
(bron: www.aventurijndenbosch.nl/)

Museumjas,

Voor het Frisia Museum te Spanbroek is een educatief product ontwikkeld voor kleuters: ‘de museumjas’. Doel van deze jas is kleuters spelenderwijs en op een verhalende manier kennis te laten maken met een museum en door middel van voorbeelden die tastbaar zijn de schilderijen te bekijken. Het Frisia Museum is een museum voor magisch realistische kunst.
Voor het Frisia Museum te Spanbroek is een educatief product ontwikkeld voor kleuters; ‘de museumjas’. Doel van deze jas is kleuters spelenderwijs en op een verhalende manier kennis te laten maken met een museum en door middel van voorbeelden die tastbaar zijn de schilderijen te bekijken. Het Frisia Museum is een museum voor magisch realistische kunst.
Het gebruikte overdrachtsmiddel is een interactieve rondleiding. De klas wordt in zijn geheel door een medewerker van het museum meegenomen door het museum. Groep 1/ 2 kan vaak nog niet opgesplitst worden in groepjes. Klassikaal zijn kinderen zelfverzekerder en makkelijk te handhaven.
De doelstelling: Kennis maken met een museum en bijdragen aan een positieve ervaring.
De tijdsduur: Van een half uur tot maximaal drie kwartier. Langer dan dit is de spanningsboog van deze doelgroep niet. Kort en bondig werkt het best.
Beschrijving van de rondleiding
Op de zolder van het museum, waar het museum spullen bewaart, is een oude koffer gevonden. En in die koffer blijkt een bijzondere jas te zitten. Het is een grote jas met allerlei kleurige en vrolijke zakken. Wanneer de drager van de jas, de museummedewerker, de jas aan trekt, blijkt er van alles in te zitten. Zelfs een toegangskaartje voor de hele klas! De klassenhulpjes worden ingeschakeld om bij de baliemedewerkster het toegangskaartje af te geven. De klas mag het museum in.
In het museum laat de medewerker de kinderen zitten op de grond en pakt uit één van de zakken een object. Deze objecten corresponderen met kunstwerken die op zaal te zien zijn. Samen met de kinderen gaat de medewerker op zoek naar het juiste kunstwerk. En zo wordt de baby gevonden, waarvan de rammelaar in de jaszak bleek te zitten. Of het meisje met de kralenketting, waarvan de kralenketting in de jaszak bleek te zitten. Samen met de kinderen worden de schilderijen bekeken en door middel van korte vragen (hoe denk je dat de baby heet, welke ketting zou het meisje het mooist vinden?) bekijken de kinderen de schilderijen en raken ze er mee vertrouwd. Opbouw
-
Door een strakke structuur ( inleiding, museumbezoek en afsluiting) waarbij iedere keer een nieuw object, een nieuw kunstwerk inleidt, is het programma duidelijk voor de kleuters.
In het project wordt:
- Naar overeenkomsten gezocht tussen het object uit de jas en het kunstwerk
- Een relatie gelegd naar de eigen beleving
- Gebruik gemaakt van zintuigen
- Vindt afwisseling plaats van actie naar rustige onderdelen.
Sterkte programma
- Bij een wisseling in de opstelling van de kustwerken, kunnen de zakken heel gemakkelijk gevuld worden met andere objecten�
- Elke rondleiding is door de wisseling van objecten weer anders, ook voor de begeleiders blijft het zo interessant.
- De duur van het programma kan aangepast worden. Er kunnen 2 of zelfs 5 objecten behandeld worden.
- Er is geen langdurige voorbereiding nodig door de leerkracht. Een korte inleidende les en een afsluiting volstaan.
- Onderwerpen worden verlevendigd doordat kinderen er actief mee bezig zijn.
- De jas is aan te passen voor groep 3/ 4 van de basisschool door bijvoorbeeld kleine leesopdrachten toe te voegen.

Geen opmerkingen: