....... denk ik dan, hoewel ik weet dat terugkijken niet lukt wegens geen tijd.. zoals nu weer in een blog.
Om het jou door te spelen in je opleiding?Of omdat ik er nu nog geen plek voor weet ? Wegens te diep geraakt?
Leve het interculturele internet met virtuele sporen en verbanden. En laten we nu eens "tags" geven aan dit levenslange leren....vol verwondering voor nu en later.
Jo.

woensdag 11 november 2009

ADHD: info, links, getuigenissen, en het langverwachte ADHDspel

En dan krijg je het label ADHD en denk je: "nu weet ik hoe deze hersenstoornis mijn gedrag bepaalt... " En: "dat zal bij iedereen wel zo zijn zeker?" ... maar kijk eens hoe verschillend deze mensen hun ADHD ervaren en er mee trachten om te gaan.



Er is dus geen typische ADHD'er...


Even over medicatie dan? Hoe zit dat? Hoe ervaart deze gebruikster de medicatie om zich aan de maatschappij aan te passen?



Dit wou ze inspreken bij haar zelfgemaakt filmpje maar ze kreeg de klank niet goed:
"Ik kreeg het medicament "adderal" voorgeschreven toen ik in de derde graad zat. En van toen af neem ik het. Sommigen zonder ADHD nemen dit medicijn ook wel eens maar dan om harder te kunnen studeren of langer op te kunnen blijven, maar ik moet het wel nemen om 'normaal' te kunnen zijn.
Maar weet je, het is zo leuk op dagen zonder pillen.
Want dan is mijn leven zo intensief, vergelijk het met technomuziek: het snelle ritme, met heel veel energie, zonder pauze, van overal.. en luid !!!

en als zo'n dag dan om is... heb ik tenminste
het gevoel geleefd te hebben."

NIEUW !
Maak kennis met het langverwachte ADHD-spel voor het lager onderwijs.


Leerkrachten lager onderwijs krijgen toolkit om ADHD-leerlingen te helpen

10/11/2009 21:13
Leerkrachten in het gewoon en buitengewoon lager onderwijs kunnen leerlingen met ADHD voortaan doelgericht begeleiden. Omdat leerkrachten - in tegenstelling tot ouders van ADHD-kinderen - op vlak van begeleiding en hulppakketten tot nu toe in de kou bleven staan, ontwikkelde de kinder- en jeugdpsychiatrie van het Universitair Psychiatrisch Centrum K.U.Leuven een "ADHD-toolkit".
Via een spel tussen de leerling met ADHD en een leerkracht, zullen leerkrachten in het lager onderwijs kinderen met ADHD voortaan op een positieve en speelse manier werkpunten aanpakken. Bovendien benadrukt het spel dat de ADHD-kinderen beperkingen hebben. Professor Marina Danckaerts, hoofd van de kinder- en jeugdpsychiatrie van het UZ Leuven, en Ilse Dewitte, orthopedagoge en gedragstherapeute van het UZ Leuven, werkten de toolkit uit. Dankzij de 50.000 euro die de Vlaamse overheid uittrekt, krijgen alle Vlaamse lagere scholen gratis een toolkit. Het project kreeg de steun van de Koning Boudewijnstichting, het centrum Zit Stil, de Leuvense Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB), enkele leerkrachten, de Internettensamenwerkingscel van de CLB's en de vzw Die's-Lekti-Kus. (VKB)

Op dinsdag 17 november organiseert de dienst kinder- en jeugdpsychiatrie UPC-K.U.Leuven in samenwerking met CLB Leuven en centrum ZitStil in campus Gasthuisberg een symposium over doelgericht en spelenderwijs leerlingen met ADHD begeleiden in de basisschool. Op dit symposium wordt ook "De ADHD toolkit voor het Basisonderwijs" voorgesteld, een werkinstrument voor leerkrachten.
De studiedag op 17 november is inmiddels volzet, we kunnen helaas niet langer inschrijvingen aanvaarden. Wegens het grote succes zijn we van plan de studiedag in de nabije toekomst te herhalen. Via deze website zullen we u tijdig op de hoogte brengen.
Zodra het spel te downloaden is voeg ik er hier een downloadlink aan toe, nog even wachten en niet getreurd dus... nee, zing mee uit volle borst met dit lied:

Geen opmerkingen: